Bravo Verhuizingen Logo 1000px 300px
Blog

Zorgen dat alles op rolletjes loopt bij een zakelijke verhuizing

Team Bravo Verhuizingen
21 juni 2018

Zit er een zakelijke verhuizing aan te komen in uw bedrijf? Spannend! Het is altijd leuk om terecht te komen in een nieuwe werkomgeving. Nieuwe prikkelingen, nieuwe inspiratiebronnen, nieuwe kansen, toch? Echter gaat er wel nog een verhuizing aan vooraf. Dat is minder leuk. Een verhuizing is in het algemeen altijd een hectische periode waarbij veel gedaan moet worden in een korte tijd. Bij een zakelijke verhuizing gaat dat zelfs nog een stapje verder. In veel gevallen zijn er meerdere afdelingen, veel werknemers, dure apparatuur en belangrijke administratie waar allemaal rekening mee gehouden moet worden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle klanten en de werkzaamheden die onafgebroken door moeten gaan.

Een zakelijke verhuizing voorbereiden

Een zakelijke verhuizing is dus nog een stuk ingewikkelder dan een particuliere verhuizing. Om organisatorisch alles soepel te laten verlopen moeten flinke voorbereidingen getroffen worden. Met goede voorbereiding kunt u immers besparen op belangrijke zaken zoals tijd, inspanning en kosten. Gelukkig hebben wij een aantal nuttige tips om u op weg te helpen met de voorbereidingen van uw bedrijfsverhuizing!

  • Maak tijdig een checklist. Vanaf het moment dat er gesproken wordt over een verhuizing dient al een begin te worden gemaakt aan een checklist. Gedurende de tijd die voorbij gaat komen er steeds weer nieuwe dingen in u op die belangrijk zijn om op te schrijven. Hoe vroeger u begint met het maken van zo’n checklist, hoe vollediger deze dus is. Doe dit nooit op het laatste moment, want dan gaan er gegarandeerd zaken vergeten worden! Online zijn standaard lijsten te vinden, maar vergeet deze basis niet aan te vullen met uw eigen ideeën. Iedere verhuizing is natuurlijk anders. Op de dag van de zakelijke verhuizing kan de checklist erbij worden gehouden om alle punten af te werken en zo niks te vergeten. Heel waardevol dus, zo’n lijstje.
  • Maak een taakverdeling. Maak een duidelijke verdeling in taken zodat iedereen wat hij moet doen zowel in de periode van voorbereiding als op de verhuisdag zelf. Als alle taken tijdig zijn verdeeld en iedereen zorgt dat zijn aandeel geregeld wordt, dan scheelt dat veel werk.
  • Zorg dat iedereen op de hoogte is van verhuisdata. Bij een bedrijf met meerdere afdelingen is het gebruikelijk om per afdeling te verhuizen. Zorg dat iedereen die werkzaam is op de hoogte wordt gesteld van de verhuisdatum van hun afdeling. Op die manier kunnen de werknemers op tijd beginnen met de gewenste voorbereidingen.
  • Waar gaan de spullen naartoe? Bij een verhuizing blijft u altijd zitten met meubels of spullen die eigenlijk niet meer nodig zijn. Om te zorgen dat de verhuizing sneller verloopt is het raadzaam om vooraf al te beslissen wat mee gaat en wat weg mag. En wat gebeurt er met de spullen die niet mee hoeven?
  • Geen last voor de klant. Dit punt is wellicht het belangrijkst voor een zakelijke verhuizing: zorgen dat de klant niks merkt van de verhuizing. Het is ideaal als de werkzaamheden ongestoord door kunnen gaan zodat de klant geen last ondervindt. Zorg bovendien dat u gedurende de verhuizing bereikbaar blijft. Dit is erg lastig om te realiseren zonder hulp, maar het is cruciaal.

Zoek een verhuisbedrijf voor uw zakelijke verhuizing

Zelfs als al deze voorbereidingen tot in de puntjes verzorgd zijn, blijft een zakelijke verhuizing een lastig proces. Om die reden kiezen de meeste bedrijven ervoor om een verhuisbedrijf in te huren. U wordt dan voorzien van alle hulp die nodig is, zoals (beschermd) inpakken, inladen, vervoeren, uitladen en inrichten. Daarnaast worden bijvoorbeeld dozen en verhuismaterialen vanuit het verhuisbedrijf geregeld. Wanneer u ervoor kiest om dit uit handen te geven kunt u zich richten op andere zaken, zoals klantcontact onderhouden en de voortgang van werkzaamheden.