Bravo Verhuizingen Logo 1000px 300px
Blog

Welke instanties moet ik inlichten bij een verhuizing

Team Bravo Verhuizingen
15 oktober 2019

Een verhuizing is een hele klus, maar het tillen van dozen en bankstellen is niet de enige zorg die u heeft. Naast het inpakken van dozen en het klaar maken van de nieuwe woning zult u de verhuizing ook moeten doorgeven bij verschillende instanties. Om het allemaal even net wat makkelijker voor u te maken, hebben wij een overzicht voor u met alle belangrijke adreswijzigingen die u moet doorgeven bij een verhuizing.

Welke instanties moeten altijd ingelicht worden?

Bij een verhuizing bent u verplicht om dit binnen vier weken vóór tot vijf dagen na uw adreswijziging kenbaar te maken bij de gemeente waar u gaat wonen. Deze past uw adres vervolgens aan in de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt uw wijziging persoonlijk, schriftelijk en soms ook digitaal doorgeven. Verander hierna ook uw woonverblijf in uw mijn.overheid.nl account met DigiD. Dit zorgt ervoor dat de overheid alle brieven naar uw nieuwe adres sturen. Hier vallen onder andere de brieven van de Belastingdienst onder.

Welke instanties moet ik verder nog inlichten?

Instanties die u sowieso op de hoogte wilt stellen zijn uw:

  • zorgverzekeraar en andere verzekeringsmaatschappijen;
  • bank;
  • gas-, water- en elektriciteitsmaatschappij;
  • dokter en tandarts;

Maar hier houdt het nog niet op, want u zal ongetwijfeld nog lid zijn van verenigingen of stichtingen die uw adresgegevens in hun systeem hebben staan. Denk ook aan de school van uw kinderen, de notaris en de Kamer van Koophandel als u een kleine onderneming op uw oude woonadres heeft ingeschreven. Om er zeker van te zijn dat u niets vergeet, zijn er handige checklists te vinden op het internet. Hier staan alle mogelijke instanties die u op de hoogte moet brengen van uw verhuizing op, zodat u deze stuk voor stuk kan afvinken.

Uitzonderlijke gevallen

In bepaalde gevallen zijn er bij een verhuizing extra instanties die ingelicht moeten worden, namelijk:

  • Bij een verhuizing naar het buitenland dient u contact op te nemen met het uw belastingkantoor, vraag hier naar de benodigde formulieren;
  • Als u gaat samenwonen of uw toeslagspartner verlaat ontstaat een nieuwe fiscale situatie, breng de Belastingdienst van deze wijziging op de hoogte;
  • Wanneer u huurtoeslag ontvangt bent u verplicht om binnen vier weken na aanvangsdatum de Belastingdienst op de hoogte te brengen van uw verhuizing;
  • U wilt gebruik maken van een afzonderlijk postadres. In dit geval bent u verplicht om uw belastingkantoor een brief te sturen waarin u dit aangeeft.