Bravo Verhuizingen Logo 1000px 300px
0168 – 700 534
Gratis offerte!
Blog

Ik ga verhuizen, aan wie moet ik mijn adreswijziging doorgeven?

Team Bravo Verhuizingen
13 maart 2022

Als u verhuist heeft u genoeg te regelen. U maakt een lijst met wat er allemaal moet gebeuren. Ook gaat u op zoek naar een verhuisbedrijf die uw verhuizing tot in de puntjes zal verzorgen voor u. Daarnaast heeft u ook nog genoeg in te pakken en misschien wel spullen op te ruimen. Maar hier komt ook een hele administratieve rompslomp bij kijken.

Zo heb je verschillende vragen betreft verhuizen en post.

  • Je adreswijziging doorgeven aan de gemeente, maar hoe werkt dat?
  • Aan welke instanties dien je je adreswijziging separaat door te geven?
  • Welke instanties krijgen automatisch bericht van je adreswijziging?
  • Aan wie geef je jouw verhuizing door en wanneer dien je je adreswijziging door te geven?

Hierop wil ik graag door middel van deze blog antwoorden bieden zodat je meer overzicht krijgt.

Aan wie moet ik mijn adreswijziging doorgeven als ik ga verhuizen?

Veel mensen vrezen dat ze bij een verhuizing de adres wijziging door moeten geven aan een groot aantal partijen. In de praktijk is dat gelukkig niet het geval. Het volstaat doorgaans om de wijziging van u adres door te geven aan de gemeente waarna vervolgens alle andere instanties waaronder de belastingdienst op de hoogte worden gebracht. Houd er wel rekening mee dat dit niet voor alle situaties geldt. In bepaalde uitzonderlijke gevallen is het dan ook wel noodzakelijk om een verhuizing door te geven, namelijk:

  • Wanneer u gebruik wenst te maken van een postadres dat niet overeenstemt met uw woonadres ben u steeds verplicht om een brief te sturen aan uw belastingkantoor.
  • Wanneer u recht heeft op huurtoeslag bent u steeds verplicht om een verhuizing binnen de vier weken na aanvangsdatum kenbaar te maken aan de belastingdienst.
  • Wanneer u wilt verhuizen naar het buitenland.
  • U gaat trouwen of samenwonen.
  • U gaat weg bij uw toeslagpartner.

Wat moet u doorgeven aan de gemeente?

Eén van de belangrijkste instanties aan wie je je adreswijziging moet doorgeven is de gemeente. Dit doe je in de gemeente waar je gaat wonen.

Zelfs als je binnen je gemeente blijft wonen, dien je ook je adreswijziging door te geven aan de gemeente. Als je naar een andere gemeente gaat verhuizen dien je dit alleen door te geven aan de gemeente waar je gaat wonen. Je nieuwe gemeente schrijft je automatisch uit bij je oude gemeente.

Je kunt je adreswijziging op meerdere manieren doorgeven. Je kunt langsgaan bij je gemeente (eerst een afspraak maken uiteraard), wijziging doorgeven door middel van een brief of online regelen met je DigiD.

4 weken voor of uiterlijk 5 dagen na uw verhuisdatum dien u de adreswijziging van uw verhuizing door te geven aan de belastingdienst. Na het doorgeven ontvang u een schriftelijke bevestiging.

Aan welke instanties dien ik mijn adreswijziging door te geven?

  • Uw bank;
  • Uw werkgever en collega’s;
  • Sportorganisaties zoals de voetbalclub;
  • School, kinderopvang, gastouder, oppas;
  • Telefonie- en internetprovider, kortom je provider zoals KPN, Ziggo;
  • Zaken waar u een abonnement heeft afgesloten zoals kranten, tijdschriften, Postcodeloterij;
  • Vervoersmaatschappijen zoals NS of andere autodeelplatforms (deeltaxi);
  • Goede doelen: KWF, WNF, Hartstichting;
  • Andere verenigingen waar u bent aangesloten zoals de ANWB, de vakbond, etc.

Als je wilt veranderen van tandarts dien je natuurlijk eerst op zoek te gaan naar een nieuwe tandarts en je uit te schrijven bij de vorige tandarts. Zo niet, dan dien je je adreswijziging aan de tandarts door te geven.

Ook geef ik je graag de tip mee, omdat we 2021 leven en veel online bestellen tegenwoordig, om telkens het adres dubbel te checken voordat u op bestellen drukt. Vaak staat het oude adres er nog automatisch in. Anders gaat je vaak pakketjes moeten ophalen bij je oude adres.

Welke instanties krijgen automatisch mijn adreswijziging door en hoef ik niet in te lichten?

  • Zorgverzekeraar
  • Ziekenhuis
  • Politie
  • Brandweer
  • Belastingdienst
  • RDW
  • SVB
  • DUO

Wat heel belangrijk is, is wanneer je verhuizing moet doorgeven.

Voor het doorgeven van je verhuizing aan de gemeente geldt dat het mogelijk is vanaf 4 weken vóór je verhuisdatum tot maximaal 5 dagen na je verhuizing.

Let er op om dit zeker binnen dit tijdsverstek te doen. Uw nieuwe gemeente kan u hier een boete voor geven tot 325,- euro. Dus zorg ervoor dat u, naast verhuizen en klussen ook tijd inplant om uw adreswijziging door te geven aan de gemeente.

Ook je vrienden en familie niet vergeten in te lichten, gelukkig geldt hier geen deadline voor maar het is wel zo leuk dat de kerstkaartjes op je goede (nieuwe) adres aankomen. Bijvoorbeeld door middel van een verhuiskaartje die je tegenwoordig online zelf kan maken.

Omdat er best wel veel administratieve taken bij komen kijken bij je verhuizing is het niet onverstandig om de verhuizing uit handen te geven aan een verhuisbedrijf. Mogen we u geheel gratis een offerte sturen met de goedkoopste verhuisprijs van NL?